ریشه کلمه تاتامی چیست ؟

تشک تاتامی نوعی کفپوش است که در خانه های سنتی ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد. تاتامی ها از نی های نرم بافته شده (igusa) پوشیده شده اند.بطور سنتی از نی برنج ساخته می شوند ، اما تاتامی های مدرن گاهی اوقات دارای تخته هایی با تراشه های چوب یا هسته های فوم پلی استایرن هستند. دو طرف لبه معمولا از پارچه ابریشمی یا پارچه ساده استفاده میشود ، اگرچه برخی از تاتامی ها حاشیه ای ندارند. ، آنها نرم و محکم هستند و همچنین رایحه ای دوست داشتنی دارند به ویژه در روزهای بارانی یا زمانی که هوا مرطوب هست. به طور کلی در فضاهای داخلی مدرن ژاپن ، وجود تاتامی ضروری است به طوری که در همه خانه ها در نظر گرفته می شود. بیایید به تاریخ غنی آن نگاهی بیندازیم.

 

تاتامی ژاپنی
تاتامی ژاپنی

 

 

تشک های تاتامی از دوره نارا (710-794) وجود داشته اند ، این کلمه برای اولین بار درقدیمی ترین کتاب ژاپنی ، کوجیکی یا “ثبت موارد باستانی” ظاهر شد ، که در سال 712 نوشته شده است. در دوره هین (794-1185) تاتامی بر روی کف چوبی به عنوان محل نشستن برای اشراف بودند.

اشراف و سامورایی همچنین بر روی تشک های تاتامی ، به نام کوزا می خوابیدند ، در حالی که افراد معمولی روی تشک های نی یا کاه می خوابیدند (مانند متداول در غرب).تا اواخر دوره موروماچی (حدود قرن شانزدهم) ، از تشک های تاتامی برای پوشاندن کل کف اتاق استفاده می شده است. اتاق های پوشیده از تاتامی به عنوان zashiki شناخته می شدند ، که به “اتاقهایی که برای نشستن در فضای باز هستند” شناخته شده اند.اندازه اتاقها پس از آن ،به اندازه ی تعداد تشک های تاتامی در آنجا اندازه گیری می شد. یک اتاق معمولی درآن دوران 4.5 متری بود.

در این دوره بود که سبک شین زوکوری توسعه یافت . این سبکی است که اکنون ما آن را به عنوان معماری سنتی ژاپنی می شناسیم ، که به عنوان نوعی ترکیبی از مطالعات راهبان ذن و اتاقهای پذیرش نخبگان نظامی رسمی تکامل یافت.

سبک شین زوکوری نه تنها توسط کفپوش های تاتامی ، بلکه پارتیشن های Shoji یا صفحه های ساخته شده از کاغذ برنج روی قاب های چوبی ، سقف های تابستانی و ستون های مربعی شناخته می شد.

در قرن شانزدهم میلادی ، استاد چای Sen no Rikyu مراسم چای ژاپنی را ترتیب داد و استفاده ازاتاقهای چای کوچک و روستایی را با استفاده از موادهای روستایی و طبیعی از جمله تاتامی ایجاد کرد.اتاقهای چای او اغلب از آنچه که قبلاً وجود داشته اند کوچکتر بودند،اتاق های چای از جمله اتاقهایی هستند که هنوزهم وجود دارند که فقط به اندازه دو تشک تاتامی فضا دارد.ریکیو در محبوب کردن ایده wabi-sabi ، که به معنی (زیبایی در سادگی) هست ، که با مراسم چای همراه بود ، نقش مؤثری داشت.

 

سبک شین زوکوری

 

تا قرن 17، تشک های تاتامی دربسیاری از خانه ها وجود داشتند ، و آنها به سرعت به بخشی جدایی ناپذیرازهرخانه تبدیل شدند.تشک ها با آب و هوای بی نظیر ژاپن که در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان سرد و خشک است ، کار می کنند و بدیهی است تشک های تاتامی به تنظیم رطوبت داخلی کمک می کنند.

آنها همچنین با دیگر سنن فرهنگی در ژاپن از جمله پابرهنه بودن در خانه و نشستن و خوابیدن روی زمین همخوانی دارند.در 150 سال گذشته ، فضای داخلی خانه های ژاپنی جای خود را به خانه های غربی تر داده است ، و اکنون بسیاری از خانه ها تنها یک اتاق مجهز به تاتامی دارند .(تمیز کردن تاتامی نیز تا حدودی دشوار است ، به همین دلیل یکی از دلایل کاهش محبوبیت است).

 

امروزه ، برخی از ژاپنی ها هنوز هم روی تشک های تاتامی با یک تشک نازک بر روی آت به نام فوتون می خوابند.

علیرغم کاهش استفاده از آن، تاتامی هنوز بخشی از هویت ملی ژاپن است و به ضرب المثل های مختلفی از جمله “برنامه ریزی استراتژی در مورد تاتامی” ، یعنی کلی صحبت و هیچ عملی ، و یا “حتی اگر یک اتاق 1000 تاتامی دارد ، فقط یک نفر به خوابیدن نیاز دارد ، راه پیدا کرده است.

در غرب ، تشک های تاتامی احتمالاً بیشتر برای افرادی که درهنرهای رزمی بوده اند (برای این تشک ها وضعیتی ویژه ، تقریبا مقدس قائل بودند) بیشتر شناخته شده است.اما شکل،احساس و حتی بوی تاتامی باعث می شود که هر خانه ای مورد توجه قرار گیرد.

خانه سنتی ژاپنی
خانه سنتی ژاپنی

تهیه کفپوش تاتامی

امروزه برای خرید کفپوش های تاتامی از فوم ای وی ای استفاده می گردد که نمونه آن را در لینک زیر می توانید مشاهده نمایید.

کفپوش تاتامی

 

 

مشاهده محصول کفپوش تاتامی

 

 

 

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.